Próximo número

Código de referência: PT/AMLSB/CMLSBAH/PP/01/0003 F138

Número 10
Tema: A escrita e os atos: estudos de Paleografia e Diplomática Municipais (séculos XIII-XVIII)

Ciências de incidência histórica, ou ciências e técnicas historiográficas, estas áreas vêm tendo entre nós um cultivo inferior ao que seria de esperar, maugrado a existência de membros portugueses no Comité Internacional de Paleografia Latina e na Comissão Internacional de Diplomática, e do ensino respetivo, incluindo ao nível de mestrado e de investigações doutorais, em pelo menos cinco universidades do nosso país. Assim se lança a iniciativa de um número temático da revista Cadernos do Arquivo Municipal, tendo em conta as escritas patentes nos atos medievais e modernos do Arquivo Municipal de Lisboa e as várias diplomáticas especiais aí também detetáveis.

Pretende-se ultrapassar a estrita diplomática municipal, atendendo a que domínios como o régio, o notarial, o judicial, o eclesiástico e até o parlamentar aí podem também estar representados.
Questões e domínios a explorar: Paleografia e História da Escrita: em torno da tipologia das escritas portuguesas (sécs. XIII-XVIII); Diplomáticas especiais: Régia – legislação e chancelaria; Notarial; Municipal ou Urbana; Judicial; Episcopal e Colegial; Monástica; Uma Diplomática parlamentar?

Coordenação científica:
Armando Luís de Carvalho Homem | Faculdade de Letras / FL – Universidade do Porto / UP

Issue Nº10
Subject: Writing and Deeds: Municipal Palaeography and Diplomatic Studies

Historical sciences, or historiographical sciences and techniques, are areas that have received less attention in Portugal than might have been expected, despite the presence of Portuguese members on the International Committee of Latin Palaeography and the Commission Internationale de Diplomatique, and the respective teaching of these subjects in at least five universities in this country, including at the Master’s Degree and PhD level. The initiative has thus been taken to publish a thematic issue of the journal Cadernos do Arquivo Municipal, taking into account the writings that are to be found in the medieval and modern deeds of the Lisbon Municipal Archive and the various special diplomatics that can also be detected therein. The aim is to go beyond the strict confines of municipal diplomatics, in view of the fact that other fields may also be found represented in the archive, such as royal, notarial, judicial, ecclesiastical and even parliamentary diplomatics.

Questions and areas to be explored: Palaeography and the History of Writing: in particular the typology of Portuguese writings (13th-18th centuries); Special Diplomatics: royal legislation and chancellery deeds; notarial deeds; municipal or urban deeds; judicial deeds; episcopal and collegial deeds; monastic deeds; a parliamentary diplomatics?

Scientific coordination: